|
|
|
|
Podatki w Prasie Codzienny przegląd prasy podatkowej |
|
Przegląd przygotowywany jest przez zespół doradztwa podatkowego Deloitte na podstawie najważniejszych tytułów prasy codziennej i fachowej prasy podatkowej. W przypadku niektórych artykułów dostęp do pełnej treści jest możliwy dopiero po opłaceniu abonamentu w odpowiednim dzienniku. Linki odsyłające do takich artykułów są przez nas zamieszczane - zgodnie z licznymi sugestiami - dla wygody tych odbiorców, którzy mają opłacony abonament*.
|
|
|
W dzisiejszym wydaniu: Trzeba ustalić z nabywcą zasady doręczania faktur awaryjnych Fakturę awaryjną doręcza się kontrahentowi w sposób z nim uzgodniony, tj. m.in. w formie papierowej w postaci wydruku wizualizacji faktury lub w formie elektronicznej, np. e-mailem jako plik pdf. Źródło: Marcin Szymankiewicz, Rzeczpospolita Błędny termin płatności wymaga korekty faktury Jeżeli na fakturze ustrukturyzowanej wskazano niewłaściwy termin płatności, to należy go skorygować. Nie ma znaczenia, że jest to fakultatywny element faktury. Źródło: Dominik Szymański, Rzeczpospolita Czy brak własności importowanego towaru wyklucza odliczenie VAT Jeżeli importer nie jest właścicielem danego towaru, to kwestia odliczania VAT nie zawsze będzie jednoznaczna. Praktyka interpretacyjna w wielu, choć nie we wszystkich, tego typu sytuacjach potwierdza jednak to uprawnienie. Źródło: Michał Samborski, Rzeczpospolita Jak ustalić podstawę opodatkowania w procedurze VAT-marża dla auta kupionego na aukcji Aby obliczyć podatek od marży, podatnik chciał kwotę nabycia towaru powiększyć o opłatę aukcyjną i koszty transportu. Według dyrektora KIS może uwzględnić wyłącznie wynagrodzenia zapłacone i należne dostawcy samochodu. Źródło: Marcin Mroziuk, Gazeta Prawna Błędny numer KRS w sprawozdaniu finansowym nie skutkuje utratą estońskiego CIT Pomyłka, polegająca na ujęciu w sprawozdaniu finansowym numeru KRS spółki komandytowej jako spółki przekształcanej w spółkę z o.o zamiast numeru KRS spółki sp. z o.o., nie wpływa na skuteczność złożenia sprawozdania finansowego, a tym samym możliwość stosowania estońskiego CIT, o ile pozostałe zawarte w sprawozdaniu dane, w tym identyfikujące spółkę, dotyczyły spółki z o.o. Takie stanowisko zaprezentowała skarbówka, łagodząc swoje podejście do błędów formalnych w sprawozdaniu finansowym, skutkujących nawet utratą wyboru formy opodatkowania w postaci estońskiego CIT. Źródło: Wiesława Moczydłowska, Prawo.pl Reasekurator rozlicza korektę CIT na bieżąco Korekty przychodów i kosztów wynikające z rachunków technicznych stosowanych w rozliczeniach reasekuracyjnych powinny być ujmowane na bieżąco – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Sąd uznał, że późniejsze ustalenie rzeczywistej wysokości składki ubezpieczeniowej i kosztów odszkodowań nie oznacza, że przy pierwotnym rozliczeniu popełniono błąd rachunkowy lub inną oczywistą omyłkę. Źródło: Izabela Tomaszewska-Gałuszka, Gazeta Prawna Fundacja rodzinna może wynajmować tylko własny majątek Fundacja rodzinna płaci 25-proc. CIT, jeżeli zarabia na wynajmie nieruchomości, które dostała od fundatora w nieodpłatne użytkowanie albo wydzierżawiła – stwierdził dyrektor KIS. Zwrócił uwagę na to, że nie jest to mienie wniesione do fundacji rodzinnej. Źródło: Katarzyna Jędrzejewska, Gazeta Prawna Klauzula GAAR: kiedy organ może zakwestionować rozliczenia podatnika Szef KAS może zastosować klauzulę GAAR, która blokuje sztuczne optymalizacje, niemające uzasadnienia gospodarczego. Dobrowolna korekta deklaracji i uregulowanie zaległości pozwala podatnikowi obniżyć sankcyjne zobowiązanie o połowę. Źródło: Piotr Najder, Dominika Kasińska, Rzeczpospolita Kubatura to nie pojemność, a materiał to nie produkt Magazyn wysokiego składowania powinien – ze względu na swoje przeznaczenie i parametry techniczne – podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budynek, a nie budowla. Źródło: Mateusz Gębarowski, Rzeczpospolita Stałe wypłaty dla wspólników nie są dywidendą, ale wynagrodzeniem Regularne, comiesięczne świadczenia pieniężne wypłacane wspólnikom w stałej wysokości, czyli dokonywane w oderwaniu od wyniku finansowego spółki, nie są przychodem z udziału w zyskach osób prawnych, ale ze stosunku pracy lub z działalności wykonywanej osobiście, opodatkowanym na zasadach ogólnych. Źródło: Hanna Wojtyna, Rzeczpospolita Fiskus wdrożył politykę korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji Weszła w życie polityka rozwoju sztucznej inteligencji w Ministerstwie Finansów i w podległych mu jednostkach, także w skarbówce. Tak wynika z zarządzenia z 30 września, które obowiązuje od 2 października 2026 r. Źródło: Mariusz Szulc, Gazeta Prawna Oszczędności w OKI – nowa usługa finansowa bez PIT Od 2027 r. osoby fizyczne zyskają możliwość oszczędzania na osobistym koncie oszczędnościowym. Zgromadzone tam aktywa będą korzystnie opodatkowane pod warunkiem braku straty i nieprzekroczenia określonych progów. Źródło: Jarosław Sekita, Rzeczpospolita Jak będą opodatkowani podatnicy zagraniczni Zgodnie z nowymi przepisami do podatku od wartości aktywów nie będą mieć zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zapis ten budzi jednak wątpliwości i prawdopodobnie będzie wymagał rozstrzygnięcia przez sądy administracyjne. Źródło: Jarosław Sekita, Rzeczpospolita Ministerstwo Finansów wstrzymuje prace nad zmianami. Chodzi o wysyłkę PIT-11 i innych druków Zmiany w doręczaniu PIT-11 i innych podatkowych informacji nie będą miały zastosowania do rozliczenia podatku dochodowego za 2026 r. – zapewniło redakcję DGP Ministerstwo Finansów. Nie zapadła jeszcze decyzja, czy w ogóle kontynuować prace nad tym projektem. Źródło: Katarzyna Jędrzejewska, Gazeta Prawna Wyższy limit przychodów na ryczałcie, ale po zmianie ustawy sporo firm go straci W przyszłym roku ryczałtowe rozliczenie mogą stosować przedsiębiorcy, których przychody w 2026 r. nie przekroczą 8 754 000 zł. Taki jest efekt zmiany kursu euro i tak wynika z obecnych przepisów. W Sejmie jest jednak projekt, który ma ośmiokrotnie ten limit obniżyć. Źródło: Przemysław Wojtasik, Rzeczpospolita Kto w 2027 r. wybierze ryczałt? Znamy nowe limity podatkowe, nie znamy decyzji prezydenta Jeżeli prezydent Karol Nawrocki podpisze nowelizację, której projekt przygotował rząd, to w 2027 r. ryczałt ewidencjonowany będą mogli wybrać tylko przedsiębiorcy, których przychody w 2026 r. nie przekroczą 1 094 250 zł. Znamy już kurs euro do złotego z 1 października 2026 r. Źródło: Katarzyna Jędrzejewska, Gazeta Prawna Stawka ryczałtu ewidencjonowanego na usługi public relations Przychody ze świadczenia usług, w zakresie relacji inwestorskich (IR) oraz public relations (PR) sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.21.10.0 „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji”, które nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 proc. Źródło: Marcin Szymankiewicz, Prawo.pl Nocleg pracownika jest bez PIT nie tylko za granicą. Również w Polsce Pracownik wysłany do pracy w innej miejscowości nie uzyskuje przychodu tylko dlatego, że pracodawca funduje mu zakwaterowanie. NSA jednoznacznie to przesądził. Chodziło o spółkę wysyłającą podwładnych na różne budowy w kraju. Źródło: Izabela Tomaszewska-Gałuszka, Gazeta Prawna Jak rozliczyć dochody osiągnięte za granicą Praca dla zagranicznych firm (zdalnie lub z wyjazdami) wiąże się z ryzykiem podwójnego opodatkowania. Aby uniknąć błędów, trzeba precyzyjnie dokumentować osiągnięte dochody oraz dni pobytu poza Polską i zapłacony tam podatek. Źródło: Weronika Ostrowska, Konrad Bojeś, Rzeczpospolita Podatnicy mają gigantyczne problemy z ulgą termomodernizacyjną Wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Takie stanowisko zaprezentowała skarbówka, zmieniając wcześniejszą korzystną dla podatnika interpretację. Eksperci wskazują, że należałoby zmienić rozporządzenie zawierające katalog wydatków termomodernizacyjnych, a nie interpretację. Radzą kierować skargi do sądów administracyjnych. Źródło: Wiesława Moczydłowska, Prawo.pl Jaki ryczałt płaci lekarz - kierownik przychodni Usługa polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w poradni oraz pełnieniu funkcji kierownika przychodni, to dwa odrębne świadczenia. Dla usług świadczonych w ramach funkcji kierownika przychodni właściwa jest 15 proc. stawka ryczałtu ewidencjonowanego, a udzielania świadczeń zdrowotnych w poradni ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14 proc. Źródło: Marcin Szymankiewicz, Prawo.pl Zakup pierwszego domu w budowie a zwolnienie z podatku PCC W świetle aktualnego orzecznictwa NSA należy przyjąć, że zakup pierwszego domu jednorodzinnego znajdującego się jeszcze w trakcie budowy może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 17 ustawy o PCC. Stanowisko Dyrektora KIS pozostaje wprawdzie w części interpretacji odmienne, jednak po wyrokach NSA III FSK 964/25 oraz III FSK 621/25 argumentacja wymagająca formalnego zakończenia budowy i oddania domu do użytkowania jest bardzo poważnie podważona - pisze Rafał Styczyński, doradca podatkowy. Źródło: Rafał Styczyński, Prawo.pl Skrzynka e-Doręczeń jest klienta. Czy księgowy powinien ją sprawdzać? Od 1 października 2026 r. kolejna duża grupa przedsiębiorców musi mieć aktywny adres do doręczeń elektronicznych. W przypadku biur rachunkowych błędem byłoby uznanie, że jest to tylko techniczna zmiana kanału korespondencji. Konieczne są kolejne modyfikacje w zasadach komunikacji z klientem. W pierwszej kolejności trzeba ustalić, kto odbiera pisma, kto przekazuje je do biura i kto pilnuje terminów. Jeśli tak się nie stanie, konsekwencje mogą być takie jak w przypadku papierowego awiza, a może nawet poważniejsze. Źródło: Radosław Kowalski, Gazeta Prawna Interpretację podatkową można zaskarżyć Jeśli dyrektor KIS wyda negatywną interpretację, warto ją zaskarżyć, gdyż sądy częściej stają po stronie podatnika. Przed złożeniem wniosku o interpretację trzeba jednak przeanalizować orzecznictwo i ocenić swoje szanse na wygranie ewentualnego sporu. Źródło: Mateusz Kolarzyk, Władysław Varga, Rzeczpospolita
|
|
Zobacz także
|
|
|
|
*Koszt dostępu do poszczególnych artykułów autorstwa ekspertów Deloitte został nałożony przez podmioty publikujące artykuły, a tym samym posiadające do niego prawa autorskie. Deloitte nie ma wpływu na jego wysokość. |
|
Dlaczego otrzymuję ten e-mail? E-mail został wysłany ponieważ subskrybujesz Codzienny Przegląd Prasy Podatkowej
|
|
|