To: n8affk1w@anonaddy.me (Huj)
From: newslettergazetypodatkowej@gofin.info
Actions: Deactivate | Block email | Block domain
Jak co roku z pierwszym dniem roboczym października poznajemy złotówkową wartość limitów kwotowych na kolejny rok podatkowy zapisanych w ustawach o podatku dochodowym w walucie euro. W efekcie limity, które będą obowiązywały w podatku dochodowym w 2027 r., przeliczane są według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 1 października 2026 r., wynoszącego 4,3770 zł (tabela nr 191/A/NBP/2026).
Jeśli masz problem z wyświetleniem tej wiadomości, kliknij tutaj.
Newsletter Gazety Podatkowej - NEWSLETTERY.GOFIN.PL NEWSLETTER nr 81 (2373)
Czwartek, 8 października 2026 r.
Gazeta Podatkowa
W najnowszym numerze Gazety
Z PIERWSZEJ STRONY GAZETY
W 2027 r. z nowymi limitami w pdof i pdop
Jak co roku z pierwszym dniem roboczym października poznajemy złotówkową wartość limitów kwotowych na kolejny rok podatkowy zapisanych w ustawach o podatku dochodowym w walucie euro. W efekcie limity, które będą obowiązywały w podatku dochodowym w 2027 r., przeliczane są według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 1 października 2026 r., wynoszącego 4,3770 zł (tabela nr 191/A/NBP/2026). (...)
Księgi rachunkowe w 2027 r., gdy w 2026 r. przychody osiągną 10.942.500 zł
Księgi rachunkowe w danym roku obrotowym muszą prowadzić m.in. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku, jeżeli ich przychody za poprzedni rok obrotowy wyniosą co najmniej równowartość w złotych 2.500.000 euro (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości). (...)
Dobrowolne składki emerytalno-rentowe w 2027 r.
Prawo do zgłoszenia się do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalno-rentowych przysługuje osobie, która nie spełnia warunków do objęcia nimi obowiązkowo, mieszka w Polsce bądź takiej, która nie mieszka w Polsce, ale: była wcześniej objęta obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalno-rentowymi w Polsce albo mają do niej zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. (...)
AUTOPROMOCJA
PSerwis Budżetowy - Niezastąpiona pomoc dla sfery budżetowej! Abonament 2027! NOWOŚĆ 2027: WEBINARY Gofin, LEX Gofin - Pakiet Prawny!
W BIEŻĄCYM NUMERZE CZYTAJ TAKŻE:
Rozliczamy podatek dochodowy
Podatkowe skutki nabycia i sprzedaży towarów otrzymanych bezpłatnie
Istotą działalności handlowej jest zakup towarów w celu ich odsprzedaży z zyskiem. Niekiedy jednak towary handlowe pozyskiwane są przez przedsiębiorców nieodpłatnie. Zazwyczaj następuje to w drodze darowizny, ale zdarzają się również przypadki, gdy towary trafiają do firmy w innych okolicznościach, np. jako nagroda w sprzedaży premiowej. Podatkowe rozliczenie bezpłatnego nabycia, a następnie odsprzedaży takich składników majątkowych nie zawsze przebiega jednakowo. (...)
VAT i akcyza
Rozliczenie VAT w przypadku usług najmu nieruchomości
Poprawne rozliczenie podatku VAT wymaga ustalenia przede wszystkim, czy dana czynność podlega opodatkowaniu, jaka stawka VAT ma do niej zastosowanie oraz w którym okresie należy wykazać podatek należny. Także tzw. najem prywatny na gruncie przepisów o VAT traktowany jest jako działalność gospodarcza, a osoba wynajmująca - jako podatnik. (...)
Emerytury, renty, zasiłki
Rozpoczął się kolejny okres, na jaki przyznawane są świadczenia alimentacyjne z nowym limitem dochodu
Prawo do świadczenia z funduszu alimentacyjnego przyznawane jest na 12-miesięczne okresy, z których kolejny (2026/2027) rozpoczął się z dniem 1 października 2026 r. Co istotne, choć nie zmieniła się maksymalna wysokość należnego świadczenia, to znacznie wzrosła kwota graniczna dochodu, od którego uzależnione jest do niego prawo. (...)
Przewodnik Gazety Podatkowej
Raporty ZUS za pracownika na świadczeniu chorobowym
W raportach przekazywanych co miesiąc do ZUS pracodawca ma obowiązek wykazywać nie tylko naliczone pracownikom składki na poszczególne ubezpieczenia. Powinien też w nich zawrzeć informacje o wszelkich przerwach w opłacaniu składek ubezpieczeniowych. Zazwyczaj takie przerwy są spowodowane chorobą pracownika. (...)
Spółki i wspólnicy
TSUE zajął stanowisko, jak liczyć PCC od przekształcenia spółek osobowych
TSUE w niedawnym wyroku uznał, że gdy przekształcenie spółki traktowanej na gruncie PCC jako spółka osobowa w inną spółkę osobową następuje bez wniesienia nowych wkładów, to przekształcenie to nie powinno być objęte PCC. Tym samym wyrok ten przesądza, że praktyka polskich organów podatkowych, które domagają się zapłaty PCC od takich transformacji, jest sprzeczna z przepisami unijnymi. Dla spółek, które zapłaciły PCC, pojawiła się zatem szansa na zwrot nadpłaconej daniny. (...)
ODPOWIADAMY NA PYTANIA CZYTELNIKÓW
O czym Czytelnik wiedzieć powinien
Podatkowe rozliczenie prywatnej osobówki przedsiębiorcy
Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT z racji dokonywania sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej odlicza VAT współczynnikiem proporcji wynoszącym 70%. W jednoosobowej działalności użytkuje prywatny samochód osobowy. W jaki sposób w tej sytuacji powinien obliczać kwoty obciążające koszty podatkowe z tytułu tego używania? (...)
Prawo pracy w praktyce
Tryb ustania zatrudnienia i urlop na świadectwie pracy
Do końca września 2026 r. zatrudnialiśmy pracownika posiadającego umiarkowany stopień niepełnosprawności. Nie przedłużyliśmy mu umowy. Na świadectwie pracy jako tryb ustania zatrudnienia wskazaliśmy art. 30 § 1 pkt 2 K.p., tj. wypowiedzenie. Natomiast tam, gdzie przedstawia się informacje o urlopie, podaliśmy urlop z Kodeksu pracy i dodatkowy (za który częściowo wypłacono ekwiwalent). Czy te zapisy są prawidłowe i czy wypłatę ekwiwalentu ze wskazaniem, za ile dni urlopu się należał, trzeba było wykazać oddzielnie? (...)
Składki ZUS
Jak uzupełnić brakujący raport ZUS RSA?
Pracownik miał w sierpniu 2026 r. dwa dni nieobecności, której nie usprawiedliwił. W sporządzonych za sierpień 2026 r. dokumentach rozliczeniowych wykazałam go tylko w raporcie ZUS RCA, rozliczając w nim składki ubezpieczeniowe naliczone od wynagrodzenia wypłaconego mu na koniec sierpnia br., pomniejszonego o dni nieobecności. Nie sporządziłam jednak za niego raportu ZUS RSA z wykazanym okresem sierpniowej NN-ki. W jaki sposób mogę obecnie uzupełnić ten raport? (...)
Postępowanie przed fiskusem
Dane autoryzujące korektę zeznania PIT
Muszę złożyć korekty PIT-37 za 2024 r. oraz PIT-37 za 2025 r. Zeznania korygujące zamierzam przesłać przez internet z użyciem danych autoryzujących. Kwotę przychodu z którego roku mam podać jako potwierdzenie złożenia tych korekt? (...)
Poradnik podatkowo-kadrowy
Przeliczenie zwaloryzowanej podstawy zasiłku
Pracownik przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym przyznanym mu przez ZUS na okres 12 miesięcy, począwszy od 9 lipca 2026 r. Do ustalenia wysokości tego świadczenia przyjęliśmy podstawę wymiaru ostatnio wypłacanego zasiłku chorobowego, zwaloryzowaną wskaźnikiem obowiązującym w III kwartale 2026 r., wynoszącym 109%. W podstawie tej zostało uwzględnione wynagrodzenie zasadnicze pracownicy zsumowane z dodatkiem specjalnym przyznanym pracownicy na 2-letni okres, który upłynął z dniem 30 września 2026 r. Czy obecnie należy (i ewentualnie w jaki sposób) przeliczyć podstawę naliczania świadczenia rehabilitacyjnego? (...)
Rachunkowość dla każdego
Zagraniczny klient w biurze rachunkowym
Do naszego biura rachunkowego zgłosił się zagraniczny klient - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Na co trzeba zwrócić uwagę przy obsłudze takiego klienta? Obsługa księgowa osoby fizycznej będącej cudzoziemcem wymaga więcej czujności niż przy kliencie krajowym. Sama rejestracja działalności w Polsce nie przesądza jeszcze o tym, gdzie klient powinien płacić podatek dochodowy ani jak powinny być rozliczane jego transakcje. (...)
Orzecznictwo i interpretacje prawne
Podleganie ubezpieczeniom w ZUS wspólnika większościowego
Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega tylko jedyny wspólnik jednoosobowej spółki z o.o., a nie wspólnik posiadający większość udziałów w tej spółce, choćby był prawie lub niemal jedynym wspólnikiem. Organ rentowy na mocy decyzji z dnia 8 marca 2023 r. ustalił za okres od kwietnia 2016 r. do grudnia 2022 r. podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą będącej większościowym (...)
Wskazówki dla przedsiębiorcy
Rejestracja w Wykazie KSC po 3 października br.
Spółka prowadzi działalność w sektorze objętym przepisami ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Na dzień 3 kwietnia 2026 r. nie spełniała ona wszystkich przesłanek uznania jej za podmiot kluczowy ani podmiot ważny, w związku z czym nie była objęta obowiązkiem rejestracji w Wykazie KSC. W listopadzie br. dokona istotnej zmiany organizacyjnej polegającej na rozszerzeniu prowadzonej działalności o usługę należącą do jednego z sektorów objętych tą ustawą. W wyniku zmiany spółka zacznie spełniać ustawowe przesłanki uznania jej za podmiot ważny. (...)
Kompleksowe opracowania podatkowo-księgowe
Obowiązki wobec KRS i US w razie przejścia udziałów po śmierci wspólnika spółki z o.o.
Funkcjonujemy w ramach spółki z o.o. Zmarł jeden ze wspólników naszej spółki. Podczas przygotowań do sukcesji po nim ustalono, że jego udziały nabędzie jego syn na podstawie zapisu windykacyjnego (spadkodawca posiadał 55% udziałów w spółce). Syn jest prokurentem spółki, ale nie był udziałowcem. Syn wkrótce ma uzyskać notarialne poświadczenie nabycia udziałów. (...)
Firma dla początkujących
Brak sprzedaży opodatkowanej a termin zwrotu VAT
Rozpocząłem indywidualnie działalność gospodarczą i zarejestrowałem się do celów VAT. Na potrzeby uruchomienia działalności, przed faktycznym dokonaniem sprzedaży, m.in. zakupiłem wyposażenie lokalu oraz poniosłem koszty remontu lokalu. Poszczególne zakupy zostały udokumentowane fakturami. Czy w przypadku gdy w rozliczeniu JPK_VAT z deklaracją wykażę sam podatek naliczony i nie będzie jeszcze sprzedaży, będę mógł ubiegać się o zwrot VAT w terminie podstawowym? (...)
Z dyskusji na forum.gofin.pl
Prawo do ulgi na start przy wcześniejszym prowadzeniu działalności w spółce
Od czerwca 2022 r. do marca 2026 r. byłem wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o. i z tego tytułu podlegałem w ZUS obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu na zasadach obowiązujących przedsiębiorców. W październiku 2026 r. chcę rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG i przez pierwsze 6 miesięcy korzystać z ulgi na start. (...)
Prawnik radzi
Celowe odrzucenie spadku przez zadłużonego spadkobiercę
Dłużnik, który zalega mi z płatnością kilku faktur, zdecydował się odrzucić spadek, który zapisał mu w testamencie jego ojciec. Zamiast niego majątek zmarłego odziedziczyły jego dzieci. Dłużnik nie ukrywa tego, że od pewnego czasu jest niewypłacalny. Spadek odrzucił zapewne celowo, aby nie został zajęty na poczet spłaty ciążących na nim zobowiązań. Czy istnieje możliwość zakwestionowania skuteczności tej czynności dłużnika? (...)