Goeienavond beste lezer, Maak u niet langer zorgen over de kwaliteit van ons onderwijs, het zal er met rasse schreden op vooruitgaan, want de lerarenopleiding wordt hervormd. En niet zomaar uit de losse pols, maar “evidence-informed” én “op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten”. Dat bracht de hervormers tot het revolutionaire idee dat “elke leraar moet kunnen rekenen en foutloos schrijven”. En die leraars moeten volgens de minister van Onderwijs Zuhal Demir voortaan ook “minstens de minimumdoelen voor de leerlingen onder de knie hebben”. Dat je moet beheersen wat je iemand aanleert, is een regel die je ook zou kunnen bedenken met gezond boerenverstand in plaats van met een “evidence-informed” (*) onderzoek, maar zoals de boer zou zeggen: een half ei is beter dan een lege dop. (*) ik ga straks eens opzoeken wat dat betekent |