EY - Building a better working world
 
 
Alert EY
 
 
 
 
Szanowni Państwo,

W dniu 14 października 2025 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Projekt został przekazany do konsultacji publicznych i zakłada się, że zmiany w nim zawarte wejdą w życie z dniem 1 lutego 2026 r.

Jakie zmiany wprowadza?
Jednym z głównych celów projektu jest dostosowanie rozporządzenia ws. JPK_VAT z deklaracją do zmian wprowadzonych przez tzw. ustawę KSEF(2)1. Projekt wprowadza m.in.:
  • obowiązek oznaczania w JPK_V7(3) faktur w ewidencji sprzedaży/zakupu (SprzedazWiersz/ZakupWiersz) numerem identyfikującym fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur od 1 lutego 2026 r.;
  • nowe obowiązkowe oznaczenia dla faktur/dokumentów w związku ze zmianami dotyczącymi KSeF.
Co reprezentują nowe oznaczenia?
Podatnicy będą mieli obowiązek podania w ewidencji numeru identyfikującego fakturę w KSeF (tzw. numer KSeF), a w przypadku jego braku na moment złożenia ewidencji, podania jednego z trzech oznaczeń:
  • „OFF” – dotyczy faktury wystawionej w trybie awarii KSeF, która na dzień złożenia ewidencji nie ma jeszcze przydzielonego numeru identyfikującego fakturę w tym systemie lub nie została do niego przesłana (dot. art. 106nf ust. 1 ustawy KSEF21). W przypadku awarii KSeF termin na przesłanie do KSeF faktury wynosi 7 dni.
  • „BFK” - dotyczy faktury elektronicznej oraz faktury w postaci papierowej (zgodnie z art. 2 pkt 31 i pkt 32 ustawy o VAT2)
  • „DI” – dotyczy dowodu innego niż faktura, tj. odpowiedniego do wszelkich innych dokumentów, które nie są fakturą ustrukturyzowaną, elektroniczną lub papierową. Będą to zatem dokumenty nie objęte oznaczeniami OFF i BFK, jak również faktury wystawione w trybie offline24 (art. 106nda ustawy KSEF21), które na dzień przesłania ewidencji nie posiadają numeru identyfikującego tę fakturę w KSeF lub nie zostały przesłane do KSeF.
Dodatkowe kwestie
Oznaczenie „DI” a tryb offline24
Gdy faktura jest wystawiana w trybie offline24 (na dzień złożenia JPK_VAT z deklaracją podatnik nie posiada numeru KSeF dla tego dokumentu lub nie został on przesłany do KSeF), podatnik powinien:
  • najpierw wykazać fakturę w JPK_VAT z deklaracją po stronie sprzedaży jako czynność opodatkowaną i oznaczyć „DI”;
  • następnie po uzyskaniu numeru KSeF podatnik powinien skorygować JPK_VAT z deklaracją i oznaczyć tę fakturę numerem KSeF.
Wiele oznaczeń do jednej faktury
  • Podatnicy będą stosowali funkcjonujące do tej pory oznaczenia takie jak RO, WEW, FP (występujące po stronie sprzedaży) oraz VAT_RR, WEW, MK (występujące po stronie zakupu).
  • Oznaczenia DI oraz RO lub WEW (po stronie sprzedaży) bądź VAT_RR lub WEW (po stronie zakupu) mogą występować razem. W sytuacji takiej najpierw należy zaznaczyć DI, aby następnie mieć możliwość wybrania kolejnego odpowiedniego oznaczenia - RO lub WEW bądź VAT_RR lub WEW.
  • Oznaczenie FP, jak i oznaczenie MK, mogą występować razem z innymi typami – numerem KSeF, OFF, BFK.
Eksperci EY są gotowi pomóc Państwu w analizie wpływu zmian na organizację oraz w przygotowaniu do nowych obowiązków. Zapraszamy do kontaktu!

 
 
Skontaktuj się z ekspertami EY
 
 
 
 
 
English version
 
Dear Sir/Madam,

On October 14, 2025, the draft regulation of the Minister of Finance and Economy regarding the amendment of the regulation changing the regulation on the detailed scope of data contained in tax declarations and in the records concerning value-added tax was published. The draft has been submitted for public consultation, and it is anticipated that the changes contained therein will come into effect on February 1, 2026.

What significant changes does it introduce?
One of the main objectives of the draft is to adapt the regulation concerning JPK_VAT (VAT SAF-T) with the declaration to the changes introduced by the so-called KSEF(2) Act1 (Polish National e-Invoice System regulations). The draft introduces inter alia:
  • the obligation to mark sales/purchase (SprzedazWiersz/ZakupWiersz) invoices in JPK_VAT with the identification number of the National e-Invoice System (KSeF ID) from February 1, 2026;
  • new mandatory markings in JPK_VAT for invoices/documents in connection with changes regarding the use of National e-Invoice System.
What are the new markings?
Taxpayers will be required to provide the identification number of the invoice generated in KSeF (the so-called KSeF ID) in the JPK_VAT, and in the absence of this ID at the time of submitting the return, to provide one of three markings:
  • "OFF" – applies to invoices issued in the KSeF failure mode, which as of the date of submitting the records do not yet have an assigned identification number in this system or have not been submitted to it (referring to Article 106nf, paragraph 1 of the KSEF2 Act1). In the event of a KSeF failure, the deadline for submitting the invoice to KSeF is 7 days.
  • "BFK" – concerning electronic invoices and invoices in paper form (according to Article 2 (31) (32) of the Polish VAT Act2).
  • "DI" – concerning documents other than invoices, i.e., applicable to all other documents that are not structured, electronic, or paper invoices. These will therefore be documents not covered by the OFF and BFK markings. This also includes invoices issued in offline24 mode (Article 106nda of the Polish VAT Act2), which as of the date of submitting the records do not have an identification number in KSeF or have not been submitted to KSeF.
Additional issues:
"DI" marking and offline24 mode
When an invoice is issued in offline24 mode (as of the date of submitting JPK_VAT with the declaration, the taxpayer does not have a KSeF number for this document or it has not been submitted to KSeF), the taxpayer should:
  • first, report the invoice in JPK_VAT on the sales side as a taxable activity and mark it as "DI";
  • then, after obtaining the KSeF number, the taxpayer should correct the JPK_VAT and mark this invoice with the KSeF number.
Multiple markings for one invoice
  • Taxpayers will apply existing markings such as RO, WEW, FP (appearing on the sales side) and VAT_RR, WEW, MK (appearing on the purchase side).
  • The markings DI and (i) RO or WEW (on the sales side) or (ii) VAT_RR or WEW (on the purchase side) may occur together. In such a case, DI should be marked first to then allow for the selection of the next appropriate marking.
  • The marking FP, as well as the marking MK, may occur together with other types – KSeF number, OFF, BFK.
EY experts are ready to assist you in analyzing the impact of changes on your organization and preparing for new obligations. We invite you to contact us!
 
 
Contact EY experts
 
 
 
 
 
 
LinkedIn  Twitter  Facebook  YouTube  Instagram
 
Zmień swoje preferencje mailingowe | Wypisz się z otrzymywania komunikacji marketingowej



EY | Shape the future with confidence

O firmie EY

Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów. Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na ey.com/pl_pl.


Ernst & Young, Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa

© 2025 EYGM Limited.
Wszelkie prawa zastrzeżone.



Niniejsza publikacja została sporządzona z należytą starannością, jednak z konieczności pewne informacje zostały podane w skróconej formie. W związku z tym publikacja ma charakter wyłącznie orientacyjny, a zawarte w niej dane nie powinny zastąpić szczegółowej analizy problemu lub profesjonalnego osądu. EY nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Zalecamy, by wszelkie przedmiotowe kwestie były konsultowane z właściwym doradcą.


Obowiązek informacyjny.
Administratorem danych osobowych jest jeden lub więcej podmiotów EY wymienionych tutaj (pdf) (zob. wykaz firm stowarzyszonych EY).
Dane osobowe przetwarzane są w celu nawiązania lub zachowania relacji biznesowych pomiędzy Państwem, a spółkami z firm stowarzyszonych Ernst & Young Global Limited, marketingu bezpośredniego produktów lub usług tych spółek, a także w celu przesyłania informacji handlowych w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o ile wyrazili Państwo zgodę na ich otrzymywanie.

Dane osobowe przekazane Administratorowi podawane są mu dobrowolnie. Administrator jednocześnie informuje, że przekazane mu dane osobowe uzupełniane są o inne dane o pracodawcy lub organizacji osoby przekazującej dane zebrane ze źródeł publicznie dostępnych lub od naszych dostawców (np. Dun & Bradstreet), takie jak: roczny przychód, liczba pracowników, numer DUNS, Regon, dane teleadresowe.

Mają Państwo prawo wnieść skargę do organu nadzorczego w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Kontakt do inspektora danych osobowych: kontaktdaneosoboweEYPolska@pl.ey.com.
W celu otrzymania szczegółowych informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych przez spółki globalnej organizacji skupiającej firmy stowarzyszone Ernst & Young Global Limited zachęcamy do zapoznania się z Polityką prywatności https://www.ey.com/pl_pl/privacy-statement.