Newsletter Nauka i Zdrowie

Piątek, 5 września 2025

Ewa Tomkowska
redaktorka działu Nauka, Klimat i Zdrowie

Niedawno z przyjaciółką zwiedzałam Amsterdam. Koleżanka, fanka muzyki, zaciągnęła mnie parę razy do barów z muzyką na żywo. W jednym z nich podszedł do mnie mężczyzna i powiedział, że pięknie pachnę i zapytał co to za perfumy. Z dumą odpowiedziałam "Polish potatoes" (tłum. Polskie ziemniaki). Mężczyzna zdębiał, wyciągnął telefon i zaczął sprawdzać, czy rzeczywiście takie perfumy istnieją. Szybko znalazł zapach i był zdziwiony, że mają tak ładne opakowanie.

Zapach moich perfum polskiej marki nie zaskoczyłby pewnie tych, którzy śledzą trendy kosmetyczne.

Perfumy i kosmetyki o zapachu jedzenia wciąż zyskują na popularności.

Piosenkarka i aktorka Sabrina Carpenter wypuściła na rynek perfumy o nazwie "Me Espresso", o zapachu słodkiej mrożonej kawy z nutami espresso, herbatników i bitej śmietany. Ich opakowanie jest w kształcie tabliczki czekolady. Marka Grandeur Tubbees ma w swojej ofercie głównie zapachy przypominające słodycze. W reklamach ich flakony umieszczone są na tle ciast. Cel? Kosmetyk ma przypominać smaczny deser.

Leki na otyłość wpływają na rynek perfum

Według raportu „Future of Fragrance 2025" (tłum. „Przyszłość zapachów 2025") firmy badawczej Mintel perfumy inspirowane jedzeniem, o zapachu np. wanilii, kawy i karmelu, określane w branży jako perfumy „gourmand" (z języka francuskiego "łakomczuch"), zyskały na popularności w ciągu ostatnich trzech lat.

Według firmy Mintel tylko w zeszłym roku liczba wprowadzonych na rynek perfum o zapachach inspirowanych deserami wzrosła o 24 proc.

W raporcie badacze wskazują, że wzrost sprzedaży słodkich perfum o zapachu jedzenia jest powiązany z rosnącą popularnością leków na otyłość, a dokładnie analogów GLP-1.

- Marki perfumeryjne wykorzystują takie nuty zapachowe, aby dać osobom stosującym leki wspomagające odchudzanie poczucie, że zjadły deser. Dzięki temu ci, którzy starają się zachować szczupłą sylwetkę, jednocześnie cieszą się zmysłowymi zapachami inspirowanymi jedzeniem - mówi Clotilde Drapé, globalna analityczka ds. urody w firmie Mintel.

Perfumy typu gourmand cieszą się dużą popularnością wśród młodych. Według nowojorskiej firmy badawczej Spate, od 2023 r. liczba wyszukiwań hasła „perfumy typu gourmand" w Google i TikToku wzrosła w Stanach Zjednoczonych o 170 proc. w ujęciu rok do roku.

Jedzenie w wersji mini

Leki na otyłość zmieniają nie tylko rynek kosmetyczny. Ich popularność wpłynęła silnie na firmy spożywcze. Osoby przyjmujące leki na odchudzanie, kupują mniej artykułów spożywczych i rzadziej jedzą poza domem.

Według danych połowa osób biorących leki na otyłość w Stanach Zjednoczonych zaznacza, że chodzi rzadziej do restauracji, a 63 proc. wskazuje, że zamawia w nich mniej. Pojawiają się, więc restauracje serwujące potrawy w wersji mini, np. burger wielkości jednego gryza.

Osoby odchudzające się z pomocą słynnych zastrzyków opowiadają też, że piją mniej alkoholu niż przed terapią. Stąd wzrost popularności napojów naśladujących alkoholowe koktajle. Rezygnują też z napojów gazowanych i fast-foodów.

NAUKOWCY DONOSZĄ

Sok z buraków obniża ciśnienie krwi. Dlaczego to działa?
Ciśnienie krwi zależy m.in. od tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne oraz od bakterii, które mamy w jamie ustnej. Buraki wpływają na jedno i drugie.
CZYTAJ WIĘCEJ

SEZON NA...

WYWIAD Z EKSPERTEM

PRZYPADEK, KTÓREGO NIE ZAPOMNĘ