Sprawdźcie dodatek wakacyjny!

CYBERSECURITY

No ale czas już przejść do dzisiejszego tematu przewodniego, czyli efektów cyberataków.

 

To, że atak hakerski może doprowadzić do strat finansowych i wizerunkowych, wycieku lub utraty danych albo po prostu do dalszych incydentów bezpieczeństwa z pewnością już wiesz, a jeśli nie, to polecam Ci zajrzenie na naszego bloga. Ja natomiast skupię się na skutkach bardziej „namacalnych”. 

W tym roku Wielką Brytanię nawiedziła seria ataków na sektor handlu detalicznego, a jedną z ofiar stała się sieć supermarketów Marks&Spencer. Efekt: puste półki sklepów stacjonarnych i niedostępność platformy online przez 7 tygodni. CEO szacuje, że najgorsze skutki ataku uda się zniwelować do sierpnia, ale koszt przestoju to i tak przynajmniej 300 milionów funtów. Oprócz M&S na celownik grupy Scattered Spider trafiły też sklepy Victoria’s Secret, Co-op i londyński dom towarowy Harrods. 

 

Co ciekawe, ta konkretna grupa hakerska, po kilku atakach na sklepy przerzuciła się na branżę ubezpieczeniową, a obecnie atakuje linie lotnicze i sektor transportu. Czy to mylenie tropów, czy poszukiwanie najbardziej dochodowej niszy – ciężko powiedzieć. 

Innym skutkiem ataku może być też zebranie informacji potrzebnych do dalszych, bardziej złożonych ataków (np. whale-phishing). I tu na szczególną uwagę zasługują incydenty przejęcia dostępów do oprogramowania monitorującego pracowników. Programy tego typu mogą okazać się dla hakerów prawdziwą kopalnią wiedzy o firmie i obserwowanych pracownikach, a co za tym idzie – doskonałą bazą dla późniejszych ataków socjotechnicznych. 

 

Ale myśląc o skutkach ataku, warto wyjść też poza kontekst stricte biznesowy. W tym roku podwoiła się liczba ataków ransomware na przemysł spożywczy i rolnictwo, przez co wzrasta ryzyko ograniczonej dostępności niektórych produktów. Z kolei atak na norweską tamę, który mógł potencjalnie skończyć się zalaniem terenów znajdujących się poniżej zbiornika, wydarzył się przez… słabe hasło dostępu do panelu zarządzania